Diari Kembara Kelana

Sketsa Perjalanan

Sunday, February 1, 2015

Bermula

Aku menulis semula

Kisah hidupku yang sudah masuk setengah abad lebih ini.

Aku mulakan dengan mengucapkan Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT yang masih memanjangkan usiaku, memberikan aku ilmu dan kesihatan, meanugerahkan aku keluarga dan kehidupan yang serba sederhana ini. Puji puji bagi zatnya yang sempurna dan selawat dan salam keatas junjungan besar nabi Muhammad SAW yang juga kekasih serta hambanya. Begitu juga untuk semua ahli keluarga baginda yang mulia dan sahabatnya yang ikhlas membantu perjuangan baginda, pengikuit sahabat dan semua yang mengikutinya dari mula perjuangan hingga akhir zaman.

Bermula pada pukul 1.05 dini hari 18.6.1961 aku dilahirkan di Johor Baharu...hingga waktu aku menulis ini di sebuah sekolah kecil di Mentakab, Pahang adalah satu perjalanan yang penuh pahit maung, manis dan indah serta sangat banyak untuk aku terjemahkan dalam bentuk penulisan. Aku cuba, aku cuba mengingatkan semua sirah lama aku masukkan juga harapan masa depan dan aku tafsirkan melalui pemikiran aku sendiri apakah yang tersirat.

Seandainya tersilap..hanya kemaafan yang aku pohon.


Waibi M

No comments: